Tuesday, March 25, 2008

makcikk ooo makcikkk

time kuar ngan mie td .. tetibe nampak sorang makcik nie .. duk jalan2 mcm cari rumahs .. mie mcm pelik la kan .. tapi bile kiteorg lalu sebelah die suh kiteorg berhenti .. so we all stop la .. die mintak tlg hantar g stesen bas .. memang la kiteorg x tau kt ner nk cari stesen bas kt situ .. die ckp die nak g taipan .. tapi kat bandar tun razak .. aku dah naik pelik .. siap die ckp .. sebelah taipan ade masjid al falakh .. dekat ngn umah anak die ..

so kiteorg suruh die naik .. then die siap leh tunjuk "nie umah anak makcik .. yang ade kereta merah tuhs" .. aku dah naik pelik .. mie tanye "makcik nie kuar anak tau ke??"
die ckp anak die tak tau .. n die nak biar anak die tak tau .. lagi kiteorg pening .. die duk ckp nk g bandar tun razak g hantar baju utk alter .. suami makcik ade kat umah tuhs .. die sakit stroke.. mie siap ckp "nie makcik kuar nie dh mintak izin suami belum?" .. and makcik tuhs start cakap pasal macam2 laa ..

and duk cakap pasal taipan .. so we all amik keputusan anta die ke taipan .. dr puncak jalil .. die ckp anak die ade umah kt dengan masjid al falakh tuhs .. lagi la kiteorg pening .. and duk ckp menantu die yg kt puncak jalil tuhs komunis ..

so sampai je dekat masjid tuhs mie tanye "makcik tau x nie ape" .. die jawap "aa .. nie la masjid al-falakh" .. mie siap pandang aku cakap "ooo .. die tauu .. ok la tuhs " .. so kiteorg sampai kat masjid al-falakh .. suh die tunjuk umah anak die kat mana .. die suh kiteorg masuk masjid al falakh n kuar balik .. so kiteorg ikut .. then die ckp kt depan ade umah batu kaler ijau .. umah anak die belah kiri .. number 4-5 .. aku dh pelik .. ade ke umah number 4-5 ?? aku tanye balik .. 54 ke 45 ?? then die ckp 54 .. then die ckp "sebelah umah anak makcik tuhs .. umah cina .. ade tanglung .. " lagi la aku pelik .. ingat pulak makcik nie .. ok la.. so kiteorg cari umah ..

jumpe num 54 .. mie kuar .. bell and masuk .. panggil sorang budak kecik .. then tanye "kenal tak makcik nie ?? " die ckap .. kenal "nenek saya" .. pas2 mie suh budak tuhs panggil mak die .. bile kuar je mak budak tuhs .. die dah mengucap panjang .. siap cakap "die nie duduk kat puncak jalil .. macam mane boleh jumpe?" .. so kiteorg cakap la "terserempak" ..

Alhamdulillah dapat gax anta makcik tuhs tempat selamat .. atleast anak die tak risau la kan .. cuak gak aku .. ye la .. coz die cam merapu membebel .. takot kurang diapa-apa kan ke .. x ke cari nahas .. alhamdulillah die ok ..

pengajaran: aku membuat kesimpulan .. dari care makcik nie .. die nie jenis orang suke merungut dulu2 .. dibawak sampai skarang .. die nak dilayan and have attention .. kesimpulan "jangan la asyik merungut je keje .. bersyukur je in anything " .. and jugak .. sebagai anak .. macam mana pun orang tuhs .. they are still our parent .. time tua nie la kene jaga .. coz bak kate mie "derang makin tua makin manja " .. bak kata ma "dari tua ke baby"

No comments: